Ajuts Leader
Que són els ajuts Leader?
El Programa Leader dóna suport a la creació o millora de projectes o empreses que ja comptin amb un capital mínim de 12.000€ i que siguin viables econòmicament. Són uns ajuts que es convoquen anualment i que són finançats pel Departament d’agricultura, ramaderia, pesca i alimentació de la Generalitat de Catalunya i el fons Feader, el fons europeu agrícola de desenvolupament rural.
L’elecció dels projectes bonificats es decideix per concurrència competitiva, és a dir, els projectes es valoren segons els criteris publicats anualment a les bases de la convocatòria. Alguns d’aquests criteris són el foment de la creació de llocs de treball, la innovació en el sector, la lluita contra el canvi climàtic o la protecció dels recursos naturals, entre altres.
- Persones físiques o jurídiques (microempreses, PIMEs, cooperatives, associacions o fundacions participades per ens públics en menys d’un 50%) que realitzin inversions en empreses agroalimentàries de comercialització i/o transformació de productes o en empreses de qualsevol altre sector econòmic (turisme, indústria…) que actuïn en un entorn rural.
- Ajuntaments, consells comarcals, entitats municipals descentralitzades, consorcis, associacions i fundacions participades per ens locals (en igual o més d’un 50%) que realitzin inversions en recuperació del patrimoni cultural i natural, infraestructures públiques per a la mitigació del canvi climàtic i infraestructures que generin activitat econòmica i ocupació.
Les comarques del Montsià i el Baix Ebre.
Projectes privats: Mínim: 22%; Màxim: 40%
Projectes públics: Mínim: 60%; Màxim: 80%
Aquestes subvencions estan dotades amb un màxim de 100.000€. El màxim total acumulat en un període de 3 anys serà de 200.000 €
Poden ser persones beneficiàries d’aquests ajuts les persones que compleixin els següents requisits en el moment de presentar la sol·licitud:
- Que realitzin inversions elegibles en l’àmbit territorial Leader d’un mínim de 12.000,00 euros, sense IVA, per als sol·licitants privats, i d’un mínim de 40.000,00 euros, sense IVA, en el cas dels públics.
- Que realitzin projectes adreçats a alguna de les finalitats de l’apartat 1 d’aquestes bases, que siguin aprovats per la Direcció General de Desenvolupament Rural a proposta dels GAL seleccionats.
- Que els projectes siguin viables econòmicament i tècnicament.
- Que estiguin al corrent de les seves obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i amb la Generalitat de Catalunya.
- Que es comprometin a portar la comptabilitat del negoci subvencionat en funció de la normativa vigent que els sigui aplicable.
- En el cas de persones jurídiques (amb ànim de lucre o sense), haurà de figurar, en l’objecte social dels seus estatuts, l’activitat per a la qual es demana l’ajut.
- En el cas de persones jurídiques, que l’empresa compleixi el requisit de ser pime, d’acord amb la Recomanació 2003/361/CE, de 6 de maig de 2003, sobre definició de microempreses, petites i mitjanes empreses.
- Que siguin propietàries, copropietàries, usufructuàries, concessionàries, llogateres o cessionàries de les instal·lacions on es volen realitzar les obres o inversions en el moment de realitzar la sol·licitud, i que aquesta situació es mantingui durant el període de compromís de manteniment de l’activitat de l’apartat 9.1. En el cas de no ser propietari o usufructuari, que disposin del consentiment per escrit de la/les persona/es propietari/àries o usufructuària/àries per realitzar-les.
- En cas d’empreses amb 50 o més treballadors, complir amb la quota legal de reserva de llocs de treball en la plantilla de l’empresa prevista a l’article 42.1 del Text refós de la Llei general de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, o amb les mesures alternatives de caràcter excepcional previstes pel Reial decret 364/2005, de 8 d’abril, i pel Decret 86/2015, de 2 de juny.
- En cas d’empreses de plantilla igual o superior a 25 persones, disposar de mitjans per prevenir i detectar en els seus centres de treball casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe, i per intervenir-hi, d’acord amb els agents socials, de conformitat amb la Llei 5/2008, de 24 d’abril, del dret de les dones a erradicar la violència masclista.
- En el cas d’empreses i entitats, no haver estat mai objecte de sancions administratives fermes ni de sentències fermes condemnatòries perquè han exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
- En el cas d’associacions i fundacions, tenir els seus estatuts adaptats a la Llei 5/2011, de 19 de juliol, de modificació de la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, abans del 31 de desembre de 2012.
- En el cas de fundacions, haver complert el deure de presentar els comptes anuals davant el protectorat, d’acord amb l’article 336-3 del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, aprovat pel la Llei 4/2008, de 24 d’abril.
- En el cas d’establiments oberts al públic, que compleixin la normativa de política lingüística.
- En el cas que l’ajut subvencioni activitats que impliquin contacte habitual amb menors, disposar de les certificacions legalment establertes, o haver-les sol·licitat abans de la resolució de concessió, per acreditar que el personal de l’empresa o entitat que sol·licita l’ajut no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, i que en cas que canviï alguna persona adscrita al projecte o activitat subvencionada, es compromet a fer la comprovació oportuna pel que fa al cas.
- Complir l’obligació respecte a la igualtat de tracte i d’oportunitats a l’àmbit laboral, i amb aquesta finalitat, adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones.
No es poden incloure al programa Leader:
- Aquelles despeses realitzades o factures amb data anterior a la data de la visita de comprovació
- Projectes fragmentats o en fases que no puguin funcionar de manera independent.
- Projectes que no permetin el ple funcionament de l’activitat econòmica i no tinguin identitat ni coherència global.
- L’IVA i qualsevol impost, gravamen, taxa, interessos, recàrrecs, sancions, etc.
- La compra de terrenys i d’immobles.
- Els equips i béns mobles de segona mà.
- Despeses de simple reposició.
- Les despeses corresponents a lloguers o tràmits de constitució d’empreses (notari, registre, etc.).
- El manteniment o reparació de béns mobles i immobles. Tampoc la restauració de béns mobles.
- La imputació de mà d’obra pròpia, o dels socis/sòcies en el cas de societats. En les entitats públiques es considera mà d’obra pròpia, aquella despesa realitzada per les empreses participades per ens locals en més d’un 50%.
- Les despeses de llicències, patents i permisos.
- Estudis, memòries o projectes per a la legalització de l’activitat.
- L’organització i/o assistència a fires, congressos, la promoció de productes i la publicitat de marques i empreses concretes.
- Qualsevol inversió relacionada amb investigació i recerca.
- L’adquisició de béns mobles amb vida útil inferior a cinc anys, els materials fungibles i el parament de la llar. En els casos de projectes relacionats amb activitats esportives o d’oci, el vestuari necessari per a la pràctica de l’activitat.
- Qualsevol despesa relacionada amb productes financers, i les inversions finançades amb el lísing i el rènting.
- Qualsevol inversió relacionada amb apartaments turístics, habitatges d’ús turístic, terrenys d’acampada que no tinguin la consideració de càmping o similars.
- L’adquisició o l’adequació de vehicles (amb l’excepció dels casos en què l’adequació d’un vehicle tingui relació directa amb l’activitat subvencionada i sigui com a molt un 30% de la inversió total a realitzar). A afectes d’aquesta Ordre, s’entén com a vehicle aquells que siguin motoritzats.
- Les inversions en empreses franquiciades, delegacions o sucursals, cadenes i grups empresarials, empreses col·laboradores de concessions oficials.
- Les farmàcies, estancs, benzineres, entitats financeres i administracions de loteria.
- Les inversions relacionades amb la instal·lació d’energies renovables, a excepció d’aquelles que suposin l’autoconsum.
- Qualsevol inversió relacionada amb el trasllat d’activitats quan estigui motivat per l’aplicació d’una normativa de compliment obligatori.
- Inversions o actuacions efectuades sobre béns d’ús privatiu de la persona sol·licitant. Les inversions s’han d’efectuar sobre béns adreçats al públic en general, amb accés independent d’altres dependències, amb caràcter permanent no itinerant i amb un horari comercial definit i suficient.
- Les inversions relacionades amb la producció de productes agrícoles, ramaders, forestals i pesquers.
- Les despeses referents a l’adquisició de maquinària agrícola.
- Les despeses referents a l’adquisició d’animals o plantes.
Els honoraris tècnics, inclosa la direcció d’obra, per a la redacció de projectes d’execució d’obra, seran elegibles amb un màxim del 8% de la inversió aprovada d’obra civil.Com a excepció, els honoraris tècnics dels projectes d’execució d’obra podran haver estat pagats fins a 1 any abans de la data de l’acta de no-inici d’obres.
Els camins, les portades d’aigua, d’energia elèctrica, o d’altres serveis, han de ser complementaris d’una altra inversió, i seran subvencionables amb un màxim del 30% de la inversió aprovada executada.
Els programes informàtics (programari), han de ser complementaris d’una altra inversió, i seran subvencionables amb un màxim del 30% de la inversió aprovada executada.
El disseny i la programació de webs seran subvencionables amb un màxim de 12.000 euros d’inversió per projecte. Aquestes webs han de ser adequades per a la venda en línia. Sols és subvencionable una pàgina web per beneficiari i durant les 5 darreres convocatòries. Els ajuts regulats en aquestes bases són incompatibles amb qualsevol altre ajut que, concedit amb la mateixa finalitat, estigui finançat amb els Fons estructurals, el Fons de Cohesió o qualsevol altre instrument financer de la Unió Europea, d’acord amb l’establert a l’article 59.8 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de setembre de 2013. (DOUE L 347, de 20.12.2013).
Ajuts Leader 2021
– Compte justificatiu v21 (A1084.02-DO16)
– Memòria-justificativa v21 (A1084.02-DO17)
– Sol·licitud de pagament v21 (A1084.02-DO18)
– Sol.licitud pròrroga v21 (A1084.02-DO20)
– Sol.licitud modificació v21 (A1084.02-DO24)
– Sol.licitud renúncia v21 (A1084.02-DO30)
– Sol.licitud-acord subrogació v21 (A1084.02-DO33)
– Declaracio responsable just_pag sol pagament v21 (A1084.02-DO56)
Ajuts Leader 2022
Des del dia 16 de juliol fins el 30 de setembre (ambdós inclòs) s’ha obert la convocatòria de sol·licitud dels ajuts Leader 2022
- RESOLUCIÓ ACC/1894/2022, de 13 de juny, per la qual es convoquen els ajuts destinats a l’aplicació del desenvolupament local participatiu Leader en el marc del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2022 (operació 19.02.01) corresponents a l’any 2022 (ref. BDNS 634221).
- ORDRE ACC/96/2022, de 3 de maig, per la qual s’aproven les bases reguladores dels ajuts destinats a l’aplicació del desenvolupament local participatiu Leader en el marc del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2022 (operació 19.02.01).
- Documentació comuna a les persones beneficiàries de naturalesa pública i privada:a) Dades d’identitat de la persona sol·licitant o de qui la representi corresponents al DNI/NIF/NIE o altre document que l’acrediti, si s’escau, en el cas de no haver autoritzat el DACC a obtenir aquesta informació d’acord amb l’apartat 8.4b) En el cas que sigui una CB o una SCP (la constitució de la qual no s’hagi efectuat mitjançant escriptura pública), autorització per poder consultar les dades dels seus membres. (A1084.01-DO2)
c) Declaració amb el detall de les fonts de finançament de la inversió, amb la documentació corresponent que ho acrediti.
d) Acreditació de la representació per qualsevol mitjà vàlid en dret que en deixi constància, si s’escau.
e) En el cas que sigui una entitat en funcionament: còpia de la comunicació, autorització o llicència ambiental de l’activitat que està desenvolupant la persona sol·licitant, a nom seu.
f) En el cas de sol·licitar ajuts a inversions relacionades amb la instal·lació d’energies renovables per a autoconsum, caldrà presentar un informe justificatiu de les necessitats energètiques de l’activitat en relació amb la instal·lació prevista, d’acord amb el model normalitzat que es podrà descarregar de la seu electrònica https://seu.gencat.cat del web http://agricultura.gencat.cat/ajutsentermini. En el cas d’empreses en funcionament, caldrà presentar també les factures dels consums energètics corresponents a la darrera anualitat. (A1084.01-DO31)
- En el cas de persones físiques i jurídiques de naturalesa privada:a) Projecte signat per un professional competent de la inversió a realitzar amb la descripció de les obres, el pressupost desglossat, els plànols, etc., que permeti l’execució total de les obres a realitzar, o bé memòria valorada i detallada de les actuacions per a les quals se sol·licita l’ajut. En ambdós casos, s’haurà d’incloure o adjuntar un estudi que acrediti que la inversió pel projecte presentat és viable tècnicament i econòmicament.b) Documents acreditatius de despesa:
– Factures proforma o
– Pressupostos
Quan l’import de la despesa subvencionable superi 5.000 euros, el/la beneficiari/ària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l’obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que per les seves especials característiques no existeixi en el mercat suficient nombre d’entitats que els realitzin, prestin o subministrin (en aquest cas, caldrà justificar-ho degudament). L’elecció entre les ofertes, que s’hauran d’aportar en la sol·licitud de subvenció i en la justificació, si s’escau, es realitzarà conformement a criteris d’eficiència i economia, i s’haurà de justificar expressament en una memòria l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa. Les tres ofertes han de provenir d’empreses que no estiguin vinculades a la persona beneficiària i que no formin part del mateix grup de societats, d’acord amb els supòsits que estableix l’article 42 del Codi de Comerç, ni estiguin vinculades, d’acord amb la definició d’empreses vinculades establerta en l’article 3.3 de la Recomanació de la Comissió 2003/361/CE, de 6 de maig de 2003, sobre definició de microempreses, petites i mitjanes empreses (DOUE L-124, de 20.5.2003).
En el cas de despeses iguals o inferiors a 5.000 euros, no es requeriran les 3 ofertes esmentades en el paràgraf anterior i la persona beneficiària només ha d’aportar un pressupost o factura proforma. En aquest casos, d’acord amb l’apartat 10.5 de l’annex 1 d’aquesta Ordre, es valorarà el compliment de la moderació de costos en la comissió d’elegibilitat dels expedients.c) Documentació actualitzada de la titularitat del lloc on es realitza la inversió:
– Nota simple del Registre de la Propietat, o bé
– Còpia del contracte de concessió municipal, o bé
– Còpia del contracte de lloguer, liquidat davant l’Administració tributària corresponent, o bé
– Còpia del contracte de cessió d’ús, liquidat davant l’Administració tributària corresponent.En el cas que la persona sol·licitant sigui copropietària, caldrà l’autorització dels altres copropietaris.
En cas que la persona sol·licitant no sigui propietària o usufructuària, caldrà autorització per a la realització de l’obra o actuació objecte d’ajut per part de la persona propietària, usufructuària o altres figures anàlogues
d)En el cas de creacions d’empresa o ampliacions amb un canvi d’ús o en una nova ubicació:
– Certificat de compatibilitat urbanística i de compliment els requisits per l’obtenció de la llicencia d’obres (que acrediti que l’activitat que es vol desenvolupar és permesa en el lloc on es vol realitzar la inversió), o bé
– Llicència d’obres emesa per l’ajuntament per a la inversió sol·licitada.e) Declaració responsable relativa a la condició de ser PIME.
- En el cas de persones jurídiques de naturalesa privada, també caldrà presentar:
a) Còpia del document acreditatiu de la personalitat jurídica (escriptura de constitució, estatuts, posteriors modificacions, si s’escau) de l’entitat sol·licitant. Si aquesta documentació està disponible al Registre d’Entitats Jurídiques (associacions o fundacions) o al Registre de Cooperatives o al Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), el DACC ho verificarà d’ofici, ib) Certificat actualitzat d’inscripció en el registre administratiu corresponent. En el cas que es tracti d’un registre gestionat pel DACC, no caldrà aportar cap certificació d’inscripció. Si aquesta documentació està disponible al Registre d’Entitats Jurídiques o al Registre de Cooperatives o al Registre de Societats Agràries de Transformació (SAT), el DACC ho verificarà d’ofici.c) Certificat de l’acord de l’òrgan competent segons els estatuts de l’entitat per sol·licitar l’ajut i acceptar els compromisos corresponents.
- En el cas d’entitats públiques:a) Projecte tècnic elaborat d’acord amb la normativa vigent.b) Acord del Ple municipal o de l’òrgan competent que aprovi realitzar l’actuació i acollir-se a la convocatòria d’ajut Leader.
c) Acreditació de la presentació dels comptes de l’entitat a la Sindicatura de Comptes.
d) Documentació actualitzada de la titularitat del lloc on es realitza la inversió:
– Nota simple del Registre de la Propietat, o bé
– Còpia del contracte de lloguer, liquidat, o bé
– Còpia del contracte de cessió d’ús, liquidat, o bé
– Certificació de l’entitat sol·licitant de la lliure disponibilitat dels terrenys necessaris per fer les obres o inversions objecte d’ajut, o bé
– Inscripció al Llibre de béns immobles de l’ajuntament corresponent.
El termini màxim per emetre la resolució i publicar-la al Tauler electrònic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (http://tauler.seu.cat), tal com s’estableix a la convocatòria d’aquests ajuts, és de sis mesos a comptar des de la data en què finalitza el termini de presentació de sol·licituds. En cas de falta de resolució expressa la sol·licitud es considera desestimada per silenci administratiu.
Quina resposta es rep?
La concessió de subvencions es fa per resolució de la persona titular de la Direcció General de Desenvolupament Rural.
La proposta de resolució de concessió de les subvencions es notifica a les persones interessades mitjançant la publicació al Tauler electrònic de l’Administració de la Generalitat de Catalunya (http://tauler.seu.cat). Aquesta publicació substitueix la notificació individual i té els mateixos efectes.
Es pot presentar un recurs?
La resolució no exhaureix la via administrativa. Es pot interposar recurs d’alçada davant el conseller o consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació en el termini d’un mes a comptar a partir de l’endemà de la notificació de la resolució, sense perjudici que se’n pugui interposar qualsevol altre que es consideri adient.
En cas de silenci administratiu, el recurs d’alçada davant el conseller o la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació es pot interposar en qualsevol moment a comptar a partir de la data en què s’exhaureixi el termini per emetre resolució i notificar-la.
Consultar l’estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit a través del Grup d’acció Local (GAL) corresponent.
Descarrega el següent pdf amb els criteris de valoració de projectes privats (convocatòria 2021)
- Autorització per poder consultar les dades dels seus membres, en el cas que sigui una CB o una SCP (la constitució de la qual no s’hagi efectuat mitjançant escriptura pública). (A1084.01-DO2)
- Informe justificatiu de les necessitats energètiques de l’activitat en relació a la instal·lació prevista d’acord amb el model normalitzat, en cas de sol·licitar inversions relacionades amb la instal·lació d’energies renovables. (A1084.01-DO31)



